miercuri, 4 decembrie 2013

Studentă basarabeancă: Ziua Națională a României e și ziua noastră

Alina Panico este o studentă din Republica Moldova, care studiază la Brasov. Este o membră activă a Organizației Studenților
Basarabeni și Bucovineni din Brașov. Deși această organizație pare făcută „cu circuit închis“, la activitățile acesteia poate să
participe oricine e interesat.
Rep: Ce înseamnă pentru voi, studenții basarabeni, Ziua Națională a
României, și cum o sărbătoriți?
Alina Panico: Ziua Națională a României e și ziua noastră, pentru că totuși ne leagă
un trecut, o istorie frumoasă, făurită de personalități marcante. În această zi,
studenții basarabeni se îndreaptă spre locul făuritor de Unire – Alba Iulia, în 1
Decembrie, purtând în piept tricoloruri și în suflet mândria că sunt români. În
fiecare an studenții basarabeni participă la activitățile desfașurate de Ziua
României, este o onoare pentru noi să ne prindem într-o Horă a Unirii în Piața
Cetății și să participe la inaugurarea luminilor de sărbatori, dansuri și cântece.
Suntem împreună la Alba Iulia pentru a sărbatori împreună Marea Unire.
Alina Panico
Rep.: De ce ai ales să studiezi în România?
Alina Panico: De fapt nu am ales, acest fapt s-a datorat unui vechi prieten de-al meu, care la randul lui a hotărît să depună dosarul la studii în
România, ceea ce m-a determinat și pe mine să încerc. Nu a fost niciodată un plan stabilit din timp, nu am avut această idee în cap decît după
ce am susținut examenul de Bacalaureat. Au urmat zile de vară pline de așteptare, aveam de ales între Moldova și România, am ales
România, și atunci toate dorințele mele au întrecut frica de orice se poate întîmpla! De ce? Pentru că eram conștientă mai întîi de toate de
diferența dintre sistemele de învățămînt, urma să fiu bursieră a statului român, și apoi simțeam nevoia de schimbare, eram gata să primesc în
viața mea oameni noi, oameni frumoși pe care i-am întîlnit la Brașov. Și nu regret! Aici mă simt ca acasă!
Rep.: Ce înseamnă pentru voi, basarabenii, România?
Alina Panico: România înseamnă ,,acasă’’!
Rep.: Vă confruntați cu stereotipuri din partea românilor de aici?
Alina Panico: Lucruri care sunt banale? Toată ziua, e și logic ca ele să se întîmple, atîta timp cît s-a creat concepția precum că noi – românii
din Basarabia sau români din România creăm o așa zisă ,,subordonare’’. Îmi pare rău că există un prezent diferit, care ne îndepărtează!
Rep.: Ce știu românii de aici despre cei de dincolo de Prut?
Alina Panico: Știu foarte bine că vorbim limba rusă, că avem ciocolate ,,Bucuria’’ și că suntem foarte mulți în România, așa o să răspundă
atunci cînd întrebi de basarabeni, despre cei de dincolo, mi-aș dori să nu mai existe distincția între ,,noi’’ și ,,voi’’, să existe o Românie Mare!
Rep: Cum „sună“ viitorul pentru Alina Panico?
Alina Panico: Sunt o luptătoare în această viață! Lupt pentru dreptate și frumos, pentru credință și dragoste! E cea care nu încetează să-și
pună întrebări, pentru că ele o fac să evolueze. Pentru mine viața este suma tuturor alegerilor... Cine sunt azi? Sunt rezultatul alegerilor de
ieri! Cine voi fi mîine? Voi fi rezultatul deciziilor de azi! Aceasta sunt eu, și acestea sunt alegerile mele: Ieri? Orhei, Moldova. Astăzi?
Brașov, România. Mîine? Același spirit! Acestea fiind spuse, îmi urmez făgașul studențesc la Universitatea Transilvania din Brașov,
Facultatea de Litere și îmi susțin cu ardoare visul de a fi o bună jurnalistă, domeniu ce implică o viață activă, orar încărcat, grabă, mișcare,
puțin somn! Tuturor: Nu lăsați o așa viață frumoasă pe care o trăiți să treacă pe lîngă voi: citiți mult, socializați, rîdeți și urmați-vă cu ardoare
visul, pentru că ceea ce-ți dorești, ești tu!
Interviu realizat de Paul Szasz Sebes pentru newsbv.ro, http://newsbv.ro/2012/12/02/studenta-basarabeanca-ziua-nationala-a-
romaniei-e-si-ziua-noastra/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu