miercuri, 4 decembrie 2013

“Moldova are nevoie de toţi oamenii ei, atât cei din interior, cât şi cei din afară.”

Mihaela Marcoci e tânăra din Drochia care a parcurs o cale lungă de la verile petrecute lângă maşina de cusut a bunicii până la licenţierea în Fashion Design la Facultatea de Arte din Bucureşti. Cu toate acestea, Mihaela consideră că drumul ei abia începe. Desenează cuvinte pe foi albe. Scrie haine pe oameni. Citeşte si ascultă filme în timp ce creează schiţe. Învaţă să înveşnicească frumosul mânuind aparatul foto.
Mihaela, ce te-a determinat să mergi la studii în România?
Dintotdeauna mi-am dorit să văd alţi oameni, alte locuri şi să experimentez. România a fost cea mai aproape şi visul care avea cele mai mari şanse să devină realitate.
Ce poţi să ne spui despre experienţa ta în calitate de studentă la Arte în Bucureşti?
Am venit la Arte cu aşteptări foarte mari. Chiar dacă nu mi-au fost în totalmente împlinite, mi-a plăcut enorm să fac parte din acea comunitate. Oamenii de la Arte sunt foarte frumoşi, şi ţin să remarc că nu doar la chip.
Ai făcut Artă în liceu?
Am absolvit Şcoala de Pictură din Drochia.
Ştiu că ai fost în SUA prin programul American Experience, cum ţi s-a părut mediul de acolo?
Experienţa a fost nemaipomenită, mi-a depăşit aşteptările. M-am distrat, m-am odihnit, am cunoscut oameni şi am văzut locuri. Am şi muncit, bineînţeles. Îmi doresc foarte mult s-o repet.
Nu ţi-ai fi dorit să rămâi în SUA?
Da, aş fi vrut să rămân. Aveam ideea asta în cap dar am preferat să mă întorc acasă şi să-mi termin studiile.
Cu ce te ocupi în prezent?
Sunt studentă la Academia de Studii Economice din Bucureşti. Am ales să fac un master în Managementul Afacerilor. Da, ştiu, e ciudată combinaţia “fashion design-management”, dar mi se pare interesantă şi utilă pentru că în viitor mi-aş dori să creez o linie vestimentară proprie şi am considerat a fi important să ştiu ce presupune economia managerială şi managementul resurselor umane.
După părerea ta, care-i cea mai mare diferenţă intre mediul universitar din Republica Moldova şi cel din România?
N-aş putea să spun foarte multe, însă din câte am auzit de la prieteni, e diferit. Am impresia că aici e mai multă libertate în găndire şi în acţiune.
Consideri că tinerii moldoveni cu studii peste hotare au mai mari şanse de dezvoltare profesională decât cei care şi-au finisat studiile acasă?
E discutabil. Dar dacă luăm în calcul libertatea de gândire/creare, mulţimea oportunităţilor şi experienţa pe care o ai afară, cred că da. Tind să cred că totul depinde de om şi de curiozitatea lui.
Ce părere ai despre faptul că foarte puţini dintre tinerii care pleacă la studii în România se mai întorc acasă?
E dreptul fiecăruia. Şi dacă ai posibilitatea să-ţi aranjezi viaţa undeva unde e mai bine pentru tine nu văd de ce te-ai întoarce. Bine, cred că Moldova are nevoie de toţi oamenii ei, atât cei din interior, cât şi cei de afară.
Ai de gând să te întorci în Moldova?
DA.

Victoria Vechiu



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu