duminică, 8 decembrie 2013

Comportăte cu alții așa cum ai vrea să se comporte cu tine!

Comportăte cu alții așa cum ai vrea să se comporte cu tine!
Nonviolența trasformă războiul în pace, sentimentele de ură în dragoste și astfel constuim viitorul nostru. La acest subiect am realizat un
sondaj cu 6 prieteni din orașul Șoldănești, în rîndurile de mai jos să aflăm ce înseamnă în opinia lor un comportament nonvilen,cum îl
aplică cu cei din jur și despre performanțele în evitarea situațiilor de conflict.
Victor Șveț:
-După părerea mea un comportament nonviolent înseamnă a iubi și a stima pe cei din jurul nostru.Mă conduc după
maxima “Comportăte cu alții așa cum ai vrea să se comporte cu tine!”. Sunt un tînăr prietenos și mă strădui să mă
port cuviincios,dacă nu-mi place ceva la cineva atunci incerc să-i spun într-un mod frumos și deloc ofensiv și
violent.Dacă este vorba despre niște lucruri mai serioase mă strădui să evit conflictul vorbind și analizînd totul în mod
pașnic și liniștit.Mi sa întîmplat că eu și cel mai bun prieten ne-am îndrăgostit de aceeași fată, sigur că am cedat ușor
conștientizînd faptul că prietenia este veșnică dar sentimentele de dragoste față de o fată astăzi sunt mîine nus. Așa
am salvat prietenia noastră!
Victor Șveț
Cătălina Pleșco:
-Cred că foarte mult contează anturajul în care trăim precum și cei 7 ani de acasă . Minuni poate să facă și
comunicarea eficientă, precum și încrederea, dragostea ,respectul,etc. Eu aplic un comportament nonviolent în relațiile
cu cei din jur și cu colegii de clasă prin comunicarea eficientă. Ascultînd părerile celor din jur într-un final acționez
cît se poate de corect.
Mihaela Tătaru:
-Înainte de a aplica violența ar fi cazut să ne gîndim cum ne-am simți noi în
locul celui pe care-l înjunghiem. Am folosit uneori violența verbală. Recent m-
am certat cu o profesoară deoarece nu ma apreciat pe merite, din motive neclare
nu mi-a explicat de ce a facuto și a ridicat tonul vocii la mine, am contraziso (
poate că ar trebui să-mi fie rușine deoarece am dat dovadă de lipsă de respect) dar știu că am avut
dreptate și am vorbit foarte calm însă nu am primit un răspuns reciproc. Și totuși, comportamentul
nonviolent e cea mai bună cale pentru a rezolva problemele, pentru a avea relații bune cu societatea și
obținerea succeselor.
Mihaela Tătaru
Cristina Clima:
-După cum se spune, cîți oameni-atîtea caractere, dar mereu mă strădui să fiu cît mai indulgentă și mai
înțelegătoare, pentru că nu consider firesc de a recurge la violență pentru a-ți susține părerea, pentru a-ți
demonstra dreptatea, etc. Mereu m-am bazat pe puterea cuvintelor și prin aceasta cîștig foarte mult. Cunosc
tineri care de la orice mic fleac se "înflăcărează", însă nu o dată am reuşit să stopez un conflict gata să
izbucnească, convingîndu-i să recurgă la o metodă puţin mai dificilă, însă mult mai bună şi efectivă pentru a
dizolva un conflict- discuţia.
Valeria Negru:
-Azi,cînd lumea e inundată și aerul bucșit de ură ,invidie (un sentiment foarte
cunoscut in viața de elev) ce generează într-un final violență, eu așa cum am
fost educată continui să zîmbesc ,să-mi argumentez faptele iar dacă nu sunt
ascultată și înțeleasă purșisimplu mă retrag . Am crescut în familie 3 fete și
respectiv au existat multe conflicte însă părinții ne-au învățat cum să le aplanăm. Dacă eu,cea mai
mică doream să vizionez desene animate ,iar celelalte 2 muzică și filme,sau toate preferam aceeași păpușă
părinții ne explicau că trebuie să fim înțelegătoare și să respectăm doleanța oricărui om.Ne stabileau un
orar pentru fiecare sau ne îndemnau să o facem împreună.
Mihail Vlas:
Valeria Negru
- Sunt un tînăr prietenos,motiv pentru care prefer să mențin relații bune cu toți cei care mă înconjoară.
Uneori ajung și în situații excepționale pe care le aplanez rapid și calm cu ajutorul gîndirii logice. Pentru
mine aceasta e foarte simplu și reușesc mereu. Niște domnișoare mîncau semințe și scuipau pe terenul
de joacă pentru copii. Observînd că ele fac această dezordine m-am apropiat și le-am făcut observația
binemeritată dar ele mi-au reproșat că “ e democrație în țară...ce dorim aceea facem”. Aplicînd un
vocabular pe înțelesul lor și explicîndu-le consecințele acestei fapte deloc frumoase pentru fete și ținînd
situația sub control prin liniște și tărie de caracter am reuşit să sting o situaţie de conflict.
Osho a spus “Facem cu toţii parte din aceeaşi existenţă. Indiferent pe cine răneşti, în cele din urmă te
răneşti pe tine însuţi. Poate că acum nu îţi dai seama de acest lucru, însă într-o bună zi vei înţelege şi îţi
vei spune: "Dumnezeule! Acest lucru mi l-am făcut cu mâna mea. Dragi cititori , meditați asupra acestor rînduri și luați exemplu de la
participanții la sondajul meu cărora le și mulțumesc mult pentru implicare.
Andrei BORDIAN

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu