miercuri, 11 decembrie 2013

Drepturile, obligațiile și responsabilitățile - le punem pe același cîntar?

La subiectul dat, am realizat un sondaj cu elevi și studenți. De la ei am stăruit asupra faptului de a afla care sunt
responsabilitățile și obligațiile lor la școală/universitate , care din ele se mai întîmplă să nu fie respectate și am mai aflat dacă o
importanță mai mare au drepturile sau obligațiile și responsabilitățile. Am sondat și o profesoară de la care am aflat care este
situația la tema data în instituția unde muncește timp de 28 de ani.
Nicușor Untilă , clasa a 6-a L.T Alexei Mateevici din Șoldănești
„În comparație cu colegii mei , din cauza problemelor de sănătate la mine vin
profesorii acasă. În fiecare zi mă pregătesc din toate punctele de vedere. În primul rind , cu
ajutorul mămicăi pregătesc toate temele. În timp ce aștept cu nerăbdare profesorii, pregătesc
toate manualele și rechizitele. Mă comport foarte frumos cu profesorii, îi stimez și-i respect
mult munca lor pe care o depun pentru mine. În pofida faptului că am probleme de sănătate
sunt pasionat de muzică și foarte des particip la concursuri , festivaluri,emisiuni televizate și
radio or diverse alte participări. Se mai întîmplă că din astfel de motive nu reușesc să
pregătesc temele. Cu toate că profesorii mă înțeleg destul de bine și mă susțin în tot ce fac ,
eu oricum mă trezesc mai devreme și recuperez tot ce am pierdut. Toate notele le am în
agenda și atît eu cît și părinții sunt mîndri că am doar note de 9 și 10, rareori și cite un 8.
Sper că revista este citită și de reprezentanții ministerului, cărora doresc că le spun că în
clasa a 6-a programa școlară este foarte încărcată, chiar și manualele sunt complicate. I-aș
ruga mult de tot să se gîndească la aceasta mai ales la copii bolnavi care nu sunt egali ca ceilalți. În final vrau să zic că pentru mine au o
importanță mare și drepurile, și obligașiunile și responsabilitățile, pentru că au foarte multe în comun și una fără alta ar prezenta un pericol
mare pentru noi toți.”
Eugen Șveț , clasa a 8-a, L.T Ștefan cel Mare or.Șoldănești
„Obligațiile mele față de școală sunt ca să respect profesorii și să încerc să iau tot ce e mai bun de la ei. Sunt responsabil să învăț cît
mai bine , așa încît să nu dezamăgesc dascălii care se străruie foarte mult pentru noi și ar fi o mare greșeală să nu-i ascultăm. Recunosc că
uneori suntem neascultători,atît eu cît și colegii mei. Toți greșim dar încercăm să le recuperăm învățînd bine și arătîndu-le că putem fi
ascultători , astfel, deseori ne pregătim foarte serios de ore. Consider că drepturile au o mare importanță pentru a ne putea apăra. La fel și
obligatiile și responsabilitățile au o importanță și mai mare în viața de zi cu zi,deoarece așa cum încercăm să ne protejăm prin drepturi așa
trebuie și să respectăm și obligațiile noastre.”
Vergilia Gheorghița , satul Vadul Rașcov , r-nul Șoldănești
„Sunt studentă anul 1 și am și eu aceleași obligațiuni și responsabilități ca și colegii mei, și anume : respectarea disciplinelor
universitare , să avem un comportament civilizat , să dăm dovadă de politețe și decență în relațiile cu colegii și personalul academic , să
îndeplinim toate sarcinile, să folosesc cu grijă bunurile materiale existente în spațiile de învățămînt. Cred că o supraobligațiune este sosirea la
ore la timpul indicat în grafic deoarece întîrzierea provoacă disconfort colegilor și sustrage atenția asupra celui care a întîrziat. Personal sunt
responsabilă de toate pentru a nu comite incălcări. Mă pot considera și norocoasă căci toți colegii mei sunt destui de bravo și inteligenți .
Uneori se poate întîmpla ca unul din colegi să absenteze sau să vină întîrziat , însă aceasta se poate întîmpla în cazuri excepționale si atunci
doar sub acordul profesorului de grupă. După părerea mea , atît drepturile cît și obligațiunile și responsabilitățile sunt importante pentru
fiecare, deoarece pe baza acestora noi creștem corect din punct de vedere moral și spiritual.”
Gheorghe Tulgara , comuna Sărătenii Vechi , r-nul Telenești
„A fi student a fost visul meu din copilărie -dorința mea de a-mi realiza propria personalitate. Timpul a trecut repede și scopul a
devenit realitate, în prezent sunt student în anul III la facultatea de Drept a UASM . Pășind pragurile facultății, mi-am asumat niște
responsabilități avînd scopul primordial să reușesc să mă afirm în mediul universitar, ce-am și izbutit să fac. Încă din copilărie am fost
învățat de părinți să fiu responsabil și ascultător,aceasta ma disciplinat. Sunt de părere că obligațiile și reponsabilitățile unui student trebuie
să decurgă din ceea ce face el cu pasiune și mai puțin din constrîngerea altora. Drepturile îți asigură existența,pe cînd responsabilitățile și
obligațiile sunt îndătoriri reglementate de lege. În contextul în care fiecare dintre noi are și drepturi și obligații, acestea trebuie plasate pe
aceeași poziție. Nu aș putea să fac o disociere între drepturi și obligații,ele sunt inseparabile. Cu toate acestea, am ajuns la concluzia că
drepturile au prioritate fiind urmate de obligații și responsabilități.”
Tatiana Lisnic , director adjunct gimnaziul Sârcova, r-ul Rezina
„Obligaţia de bază a elevilor este de a frecventa şcoala şi a pregăti temele, acestea fiind și drepturile lor la educație. Sunt mulțumită
de faptul că în gimnaziul din comuna Sârcova avem și elevi care frecventează regulat orele și învață destul de bine. Cu părere de rău avem și
elevi care lipsesc destul de mult, iar noi ca profesori încercăm să rezolvăm problema data prin discuții cu acesți copii,cît și cu părinții
lor.Chiar dacă sunt într-un număr mai restrăns,în fiecare clasă sunt elevi foarte responsabili, disciplinaţi cu simţul datoriei dezvoltat. Însă , cu
părere de rău sunt mulţi elevi care nu au dezvoltat simţul responsabilităţii, or obligîndul nu poţi să-l faci responsabil. În mare parte aceasta
vine tot din cei 7 ani de acasă, şi dacă majoritatea au părinţii plecaţi la munci-controlul asupra copilului este slab (mai cu seamă la elevii din
clasele mai mari). Ca pedagog, fiind zilnic între cei 196 de copii, cuiva numaidecît trebue să-i explic aproape zilnic ce e bine şi ce e rău în
comportamentul lor.”
Sondaj realizat de Andrei BORDIAN,student la Universitatea de Stat din Tiraspol cu sediul la Chișinău, facultatea Filologie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu