marți, 17 decembrie 2013

SPORT

S-ar putea mult de discutat referitor la esenţa
sportului în viaţa noastră. Un lucru însă este necontestabil-
sportul şi modul sănătos de viaţă merg mînă-n mînă şi anume
activităţilor sportive le datorăm fericirea de a avea o sănătate
pe tot parcursul vieţii şi „o tinereţe veşnică”.
Comuna Ciorescu (şi nu doar ea, ci şi întreaga
Moldovă) s-ar putea mîndri de tinerii sportivi, care fac parte
din echipa naţională de rugby. Mai multe detalii aflăm de la
antrenorul Ion Cebotari şi membrii echipei.
- Dnule Cebotari, povestiţi-ne cîte ceva din istoria
echipei: cînd s-a constituit, cine a jucat în ea, de ce
victorii vă puteţi mîndri.
- Echipa noastră a fost fondată în septembrie 1998. În
componenţa iniţială eram 24 de jucători,în calitate de
antrenor l-am avut pe dirigintele Gheorghe Zolotoriov. În
primele jocuri din toamna anului 1998 nu am obţinut succese chiar atît de strălucite, însă la jocul din 29 aprilie 1999 am devenit campionii
Moldovei între echipele din clasa a 5-a. Cînd eram în clasa a 6-a, dnul antrenor ne-a părăsit şi am început să ne descurcăm mai greu, dar
totuşi participam la competiţii şi mereu eram calificaţi pe locul 1 sau 2. E din motiv ca dnul Zolotoriov ne-a pus o bază foarte trainică şi a
făcut să fim o echipă unită. Cînd eram în cl. a 9-a, am nimerit cu echipa din Ciorescu în World Cup 2003, eu fiind căpitanul echipei. Din cl. a
8-a am fost convocaţi la Naţională, unde şi am jucat pînă în cl. a 11-a. Apoi am fost accidentat şi nu am mai putut juca, îmi rămăsese doar să
antrenez. Antrenez de 9 ani, iar cu 5 ani în urmă am primit diploma de cel mai tînăr antrenor. Unii băieţi pe care îi antrenez au participat la
campionatul Europei de U18 în aprilie 2008. Cu 13 jucători din echipa din Ciorescu, ce făceau parte la naţionala Moldovei, am participat în
2007-2008 în campionatul României. De asemenea, 6 jucători din echipa din Ciorescu au participat în septembrie 2007 la campionatul de la
Londra U14. În 2008 am devenit antrenor secund la naţionala Moldovei de 20 de ani, am participat cu Igor Ciornîi din Ciorescu în Slovenia
şi am luat locul 1. În 2009 nou am fost numit din nou antrenor secund la naţionala de 20 de ani cu care am participat la campionatul din
Ungaria în august si am luat locul 1. Acasa s-a discutat semi- finalul şi finalul la care am luat locul 2. În 2009 din Ciorescu au participat la
U18 în Franţa Breazu Alexandru, Nichifor Oleg şi Beţişor Roman. În 2008 au fost convocaţi în Italia Berbec Radu,Ciornîi Igor, Breazu
Alexandru, Nichifor Veaceslav, Stăvilă Ion, Vidraşcu Alexandru, Ochişor Andrei, Finciuc Artur. În 2010 au fost convocaţi la naţionala de
U18 Cernelea Andrei şi Nichifor Oleg, care au şi jucat la campionatul european. În 2009 şi 2010 Breazu Alexandru este convocat la
naţionala de seniori de Rugby 15 la campionatul Europei şi este cel mai tînăr jucător la naţionala de seniori pe post de uvertură. Ochişor
Andrei a fost convocat la Rugby7 la campionatul Europei în 2009 şi 2010, la care a şi a participat. În 2009 Ochişor Andrei, Breazu
Alexandru, Vidraşcu Alexandru au participat la campionatul Europei, ce s-a desfăşurat în Ungaria, la care am luat locul 2. În 2007 în Anglia
am plecat cu Cernelea Andrei, Ştefan Martin, Troia Gheorghe, Cojocari , Iaţco Nicu, Caziuc Mihai, Cataraga Victor. Jucătorii cu care mă
mîndresc şi acuma sunt Cernelea Andrei şi Ştefan Martin. De asemenea, vreau să aduc sincere mulţumiri pentru SRL „Sigara” şi SRL „Asu-
Trans”, care ne-au ajutat şi ne-au susţinut financiar.
- Ce le-aţi sugera tinerilor din ziua de azi?
- Tinerilor le-aş sugera să facă sport cît mai mult, în special Rugby, din motiv ca aici e o perspectiva mare, mai ales că în 2009 Rugby a
devenit proba olimpică. Sportul la noi confruntă cu problema finanţării, dar eu cred că noi, ca sportivi şi antrenori, nu trebuie să umblăm cu
cerşitul, dar trebuie să ne dăruim de sine. Căci dacă vom avea rezultate, vom fi şi finanţaţi. Nu trebuie tineri să se uite acum la bani, că ne
aruncăm la bani şi pierdem ceea ce ne dă plăcere. Cu timpul vor veni şi banii, dar numele trebuie să-l facem noi singuri şi să merităm asta, ca
cineva să ne citească pe urmă numele şi să se mîndrească.
- Ce reprezintă sportul pentru tine?
Andrei Cernelea (jucător în echipa de rugby, Ciorescu): sportul este o parte din viaţa mea. Semnifică un mijloc de a-ţi face prieteni noi.
Sportul ajută la la perfecţionarea calităţilor. Sportul pentru mine semnifică performanţe care se fac de-a lungul anilor de antrenamente
intensive. Înseamnă o tărie de caracter care trebuie să o ai, şi anume de a-ţi sacrifica timpul liber pentru a face performanţe.
Beţişor Roman (jucător în echipa de rugby, Ciorescu): Un mod de viaţă sănătos. Le-aş sugera tinerilor să umble mai rar seara prin bar, să
practice sportul, măcar din cînd în cînd. Aici se include orice tip de sport, nu doar rugby. Cu toate că sunt mai multe probleme cu care se
confruntă echipa de rugby- lipsa finanţatorilor, atîrnarea proastă a unora faţă de sport. În primul rînd ar trebui să fie un stadion, să fie
echipament necesar. Totuşi tinerilor le-aş sugera să fie în mişcare, căci se cunoaşte că zilnic omul trebuie să facă cel puţin 30 minute de
exerciţii fizice, pentru ca să fie sănătos. Practic rugby de 2 ani. Nu doresc să-mi fac din sport o carieră, o fac pentru sănătate şi ca să mă
menţin în formă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu